Svetlo pre heliport
Svetlo pre heliport je dôležitým aspektom bezpečnosti pre prevádzku heliportu.
V prvom rade si musíme vysvetliť pojem čo je to heliport – ,,Letisko alebo vymedzená plocha určená buď úplne alebo sčasti pre prílety, odlety a pozemné pohyby vrtuľníkov“. Heliporty sú miesta, kde pristávajú a vzlietajú vrtuľníky, a je dôležité, aby boli správne osvetlené, aby sa zabezpečila bezpečná prevádzka všetkých operácií.
Navádzacie svetlá pre heliport
sú dôležitými prvkami osvetlenia, ktoré pomáhajú pilotom navigovať a presne určiť polohu pristávacej a vzletovej dráhy, najmä pri zlých poveternostných podmienkach alebo v noci. Tieto svetlá sú navrhnuté tak, aby splnili medzinárodné normy a špecifikácie a zabezpečovali bezpečné pristátie a vzlietanie vrtuľníkov.
Prekážkové návestidlo sa umiestňuje na vyvýšené miesta heliportu
napr. v rohoch na streche rôznych budov, na zastrešenom priechode medzi heliportom a budovou, prípadne v jeho bezprostrednom okolí tak, aby bol viditeľný na väčšie vzdialenosti (strechy, a pod.), zároveň ale nesmie oslňovať pilotov v blízkosti heliportu.
Hlavným účelom majáku je uľahčenie identifikácie heliportu,
napr. v mestskej zástavbe, kde sa nachádza veľké množstvo rušivých svetiel.
V okolí heliportu sa môžu vyskytovať ďalšie prekážky, na ktoré je dobré upozorniť. K tomuto účelu sa používa
Prekážkové návestidlo radu LS810
je všesmerové nadzemné návestidlo vyžarujúce stále svetlo červenej farby, určené pre letiská a heliporty. Vyrába sa v jednoduchom LS810 a zdvojenom prevedení LS810D.
Návestidlo LS810 – jedná sa prevažne o prekážkové návestidlo pre prekážky do 45 m nad zemou, vyžarujúce svetlo červenej farby. Skladá sa z optického systému kde ako zdroj svetla sa využíva LED technológia.
Návesť LS-810, dodávaná pre 48 V (jednosmerný prúd) alebo 230 V (striedavý prúd), vyrába červené svetlo nízkej intenzity 32 cd.
Vo vnútri návestidla sa nachádza 1 ks červenej diódy LED .Senzor stmievania, upevnený vnútri ovládacieho panela je citlivý na rozdielnu intenzitu svetla počas dňa a noci. Zabudovaný fotočlánok môže vypínať/zapínať svetlo pri východe/západe slnka (voliteľná možnosť).
Použité Fresnelove šošovky zabezpečujú vysoké využitie svetla, stály svetelný lúč v požadovanom rozsahu. Úroveň krytia (odolnosť voči vonkajším vplyvom) IP66 a prevádzkové teplotné podmienky od -40 °C do +55 °C
V praxi stále veľké množstvo návestidiel využíva ako zdroj svetla halogénové, prípadne xenónové žiarovky. So súčasným technologickým postupom by sa v praxi mohlo začať viac využívať technológiou LED, pri ktorých počiatočné investičné náklady môžu byť vyššie, ale zvýši sa tým priemerná doba životnosti (až 100 000 h) (v prípade žiarovky v návestidlách životnosť cca 4 roky) a zníži sa aj energetická náročnosť. Ďalej sú extrémne spoľahlivé čo znamená významné ušetrenie nákladov na údržbu.
Výhody LED technológie pre návestidlá oproti xenonovým žiarovkám:
1. Nízka spotreba energie: LED žiarovky spotrebúvajú oveľa menej energie ako xenónové výbojky, čo vedie k zníženiu nákladov na elektrinu ekologickejšie.
2. Dlhá životnosť: LED žiarovky majú veľmi dlhú životnosť, čo znamená, že budete menej často musieť vymieňať žiarovky.
3. Okamžité svietenie: LED žiarovky svietia okamžite po zapnutí.
4. Nízka teplota svetla: LED svetlo má prirodzenejšiu teplotu svetla ako xenónové výbojky.
5. Odolnosť proti otrasom: LED žiarovky sú odolnejšie proti otrasom a vibráciám
Pozemné prekážkové návestidlá sú dôležité pre bezpečnú prevádzku heliportu a musia byť riadne navrhnuté, inštalované a udržiavané, aby sa zabezpečila optimálna viditeľnosť a navigácia pre pilotov vrtuľníkov. Taktiež je dôležité dodržiavať príslušné predpisy a normy v oblasti leteckej bezpečnosti týkajúce sa osvetlenia na heliportoch.