Letecké pozičné svetlá sú neoddeliteľnou súčasťou systému leteckej dopravy po celom svete. Ich význam pre bezpečnosť leteckej dopravy je zásadný. Pomáhajú pri navádzaní lietadiel pri pristátí / vzlete na RWY a pohybe po TWY a APN. Upozorňujú na prekážky alebo informujú pilota o aktuálnej situácii na RWY a TWY. Bez svetlo-technických zariadení by nebolo možné riadiť letovú premávku v noci, alebo za zhoršených podmienok viditeľnosti. Zvyšujúce sa nároky na bezpečnosť a prevádzkové kapacity letísk, sa odrazili aj na zvyšovaní a zavádzaní svetlo-technických zariadení a sústav. Účelom označenia a/alebo osvetlenia prekážok je znížiť nebezpečenstvo pre lietadlá vyznačením existencie týchto prekážok.
Použitie prekážkových svetelných návestidiel:
Objekty, ktoré musia byť osvetlené podľa projektovej dokumentácie k danej stavbe či konštrukcii, musia byť označené prekážkovými svetelnými návestidlami malej, strednej alebo veľkej svietivosti, prípadne kombináciou týchto svetelných návestidiel.
Prekážkové svetelné návestidlá malej svietivosti typu A alebo B by mali byť použité tam kde je objekt menej rozsiahly alebo jeho výška nad úrovňou okolitého terénu je menšia ako 45 m. Ak by bolo použitie prekážkových svetelných návestidiel malej svietivosti typu A alebo B nedostatočné, alebo sa požaduje zvláštna a včasná výstraha, musia byť použité prekážkové svetelné návestidlá strednej alebo veľkej svietivosti.
Prekážkové svetelné návestidlá strednej svietivosti typu A, B alebo C by mali byť použité, ak je objekt rozsiahly alebo jeho výška nad úrovňou okolitého terénu je väčšia ako 45 m. Prekážkové svetelné návestidlá strednej svietivosti typu A a C by mali byť použité samostatne, zatiaľ čo prekážkové svetelné návestidlá strednej svietivosti typu B by mali byť použité samostatne alebo v kombinácii so svetelnými návestidlami malej svietivosti typu B.
Umiestnenie prekážkových svetelných návestidiel:
Jedno alebo viac prekážkových návestidiel malej, strednej alebo veľkej svietivosti musí byť umiestnené čo možno najbližšie k vrcholu objektu. Vrcholové svetelné návestidlá musia byť usporiadané tak, aby vyznačovali minimálne najvyššie body alebo horné okraje objektu voči prekážkovej ploche. Vrcholové prekážkové svetelné návestidlá na komíne alebo na inej konštrukcii podobnej funkcie musia byť umiestnené vhodným spôsobom pod vrcholom tak, aby bolo minimalizované ich znečistenie dymom a podobne.
Na telese generátora veternej elektrárne musí byť čo najvyššie k jeho vrcholu umiestnené jedno alebo viac prekážkových svetelných návestidiel strednej alebo veľkej svietivosti. Filter svetelného návestidla nesmie byť krytý prstencom generátora.
Veža alebo konštrukcia antény, na ktorej je umiestnené príslušenstvo ako napríklad bleskozvod alebo anténa vyššia ako 12 m, na vrchole ktorej nie je možné umiestniť prekážkové svetelné návestidlo veľkej svietivosti, musí byť označené prekážkovým svetelným návestidlom veľkej svietivosti umiestneným na najvyššom možnom bode.
Požiadavky na prekážkové svetelné návestidlá:
Typ svetelného návestidla | Farba | Typ návestidla / rýchlosť záblesku | Efektívna svietivosť (cd) | Vertikálny rozptyl lúča | Inštalačná výška |
Nízke svietivosti, typ B (pevné objekty) | Červená | Stále | 32 | 10° | 45-150m |
Stredné svietivosti, typ A | Biela | Zábleskové (20-60 z/min) | 20 000 + – 25% | 3° | 45-150m |
Stredné svietivosti, typ B | Červená | Zábleskové (20-60 z/min) | 2 000 + – 25% | 3° | 45-150m |
Stredné svietivosti, typ C | Červená | Stále | 2 000 + – 25% | 3° | 45-150m |
Pozičné svetlá A, B, C
Pozičné návestidlá strednej svietivosti typu A
musia vydávať záblesky bielej farby – svietivosť 20 000 cd
Svetelné návestidlá typu B
musia vydávať záblesky červenej farby – svietivosť 2000 cd
Svetelné návestidlá typu C
stále svetlo červenej farby – svietivosť 2000 cd
Prekážkové svetelné návestidlá strednej svietivosti typu A a B umiestnené na objekte, musia vydávať súčasné záblesky, k tomu slúži GPS synchronizácia.
Predpisy, štandardy a odporúčania:
Presné a podrobné špecifikácie svetelných návestidiel sú v Národnom leteckom predpise “L14 zväzok I a II” na základe štandardov ICAO
Letecké predpisy označené písmenom L a číslom predstavujú implementáciu štandardov a odporúčaní Medzinárodnej organizácie civilného letectva (ICAO).